יום שלישי, 23 באפריל 2013

וונדרוומן וארטמיס

וונדרוומן הינה גיבורת-על של חברת DC קומיקס. נוצרה בידי ויליאם מולטון מרסטון, והופיעה לראשונה בגיליון "כל-הכוכב קומיקס 8#" (דצמבר שנת 1941). הכותר שלה פורסם כמעט ברציפות, למעט הפסקה בשנת 1986. וונדרוומן היא נסיכת האמזונות, והיא נועדה להיות מודל פמניסטי שיביא לשוויון בין שני המינים, אהבה ושלום. נולדה באי תמסקירה ובעלת כוח פיזי, תעופה, סיבולת ומהירות-על. היא בקיאה הן באומנות לחימה והן בקרב פנים אל פנים. בעלת יכולת תקשור עם בעלי-חיים. וונדרוומן בעלת פלצור האמת, צמידים לא ניתנים להריסה ומטוס בלתי-נראה. היא נוצרה במהלך מלחמת העולם השנייה, והיא חלק מליגת הצדק. היא גיבורת העל-הראשונה בתולדות הקומיקס וגיבורת-העל המוכרת ביותר. לינדה קרטר גילמה את דמותה בסדרת לייב-אקשן בשנת 1975, והופיעה בסדרות הנפשה (כגון:"סופר חברים", "ליגת הצדק", "ליגת הצדק:ללא גבולות") ובסרט מצויר ("וונדרוומן"). בחודש מאי 2011 היא דורגה כגיבורת-העל ה-5 מתוך 100 הגדולים ע"י IGN. היא משויכת ל"חייל שחור הפקחים" ול"חייל הפקחים הלבנים". היא חברתו של באטמן, ובת זוגתו של סופרמן משנת 2012.

תוכן

1.יצירת הדמות
2.התפתחות הדמות
3.שנת 2011-איפוס היקום
4.כוחות ויכולות
5.סיפורים מוכרים
6.סדרות טלוויזיה ובסרטים

1.יצירת הדמות
וונדרוומן (או לפי אתרים מסוימים "וונדר וומן") הופיעה לראשונה בגיליון השמיני של "כל הכוכב קומיקס" מדצמבר 1941. היא נסיכה לוחמת של האמזונות, עם אשר מתבסס על המיתולוגיה היוונית. היא נוצרה בידי מרסטון ושמה הוא דיאנה. היא חסונה כמו סופרמן, מהירה, בעלת כוח מעוף ועוד יכולות רבות. וונדרוומן בתחילה לא ידעה לעוף. היא מצוידת בציוד רב; היא נוצרה בעת מלחמת העולם השנייה ומשמשת כמודל פמניסטי.
א)פיתוח התחלתי
ב-25 לאוקטובר שנת 1940 מרסטון ניסה ליצור גיבור-על מכיוון שראה בקומיקס פוטנציאל חינוכי היכול להוביל להשכלה. באותה העת הוא היה יועץ חינוכי של שתי חברות קומיקס שמאוחר יותר התאחדו ל-DC המוכרת כיום. רעייתו אליזבת הציעה לו ליצור גיבורת-על. באותו הזמן היה זה רעיון מהפכני, שכן נקבות לא היו לדמויות ראשיות ויקום DC הכיל רק גיבורי-על ממין זכר (כגון גיבורי-העל הראשונים סופרמן ובאטמן).
ב)מימוש הרעיון

מרסטון הציג את חזונו בפני ג'ינס (מייסד All-american Publication). ג'ינס הרשה לו להמשיך לפתח את רעיונו ביחד עם אליזבת. הם כינו את גיבורת-העל בשם "וונדרוומן" (Wonder Woman). מרסטון האמין שהדמות תהיה אישה משוחררת, דבר שהוא נגד המוסכמות. הוא אף הושפע מאוליב ביירן, שחיי במערכת יחסים פוליגמית (מערכת יחסים עם מספר נשים באותו הזמן). וונדרוומן פרצה לראשונה ב"כל הכוכב קומיקס 8#", אשר סיפורה נכתב ע"י מרסטון ואויר ע"י הארי ג'. פיטר. מרסטון סבר כי היא אמינה ומהימנת מכל גבר ויכולה לעבוד ביעילות מרובה; הוא האמין כי היא מסוג הנשים שיכולות למשול בעולם. היא אובזרה ב"פלצור האמת" והוא טען שיש בה פוטנציאל להיות טובה כגבר ואף יותר. באותו הזמן, וונדרוומן הצטרפה לאגודת הצדק של אמריקה כחברה נקבית.
               סיפור המקור של וונדרוומן מוצג בשני הגיליונות הללו

2.התפתחות הדמות
מיד לאחר הופעתה בגיליון 8# של "כל הכוכב קומיקס" היא הופיעה בגיליון הראשון של "קומיקס סנסציה" (נקרא באנגלית "Sensation Comics") מינואר 1941. לאחר-מכן, היא נהייתה לגיבורת-העל הראשונה בעלת כותר משלה ונחשבה לדמות דגל של DC, עם סופרמן ובאטמן- "השילוש הקדוש". בהתחלה, וונדרוומן הייתה אמזונה אלופה שזכתה בזכות להשיב את סטיב טרבור- שוטר אמריקאי נבון שמטוסו התרסק באי האמזונות- ל"עולם הגברים" (לעולם החיצון) ולהילחם במעשי הרשע נגד האנושות שבוצעו על-ידי הנאצים. בהמשך עידן הכסף, מקורה השתנה ונאמר כי כוחותיה הם מתנת האלים- "יפה כמו אפרודיטי, חכמה כמו אתנה, חזקה יותר מהרקולס ומהירה יותר ממרקורי". בעידן הכסף המאייר הארי ג'. פיטר הוחלף בשלל מאיירים וכל קשר של הדמות למלחמת העולם השנייה הוסר. בתום שנות ה-60, תחת הכוונתו של מייק סקוסקיי, וונדרוומן ויתרה על כוחותיה כדי להישאר בעולם הגברים במקום ללוות את חברותיה האמזונות למימד אחר (שם יוכלו להשיב את הקסם שאבד). היא ניהלה בוטיק והשיגה מורה רוחני סיני העונה לשם איי צ'ינג. תחת הדרכתו, דיאנה למדה אומנויות לחימה ומיומנויות שליטה בנשקים. היא הייתה עסוקה בהרפתקאות רבות- מריגול ועד מיתולוגיה. הרפתקאות אלו נבדלו מהרפתקאות גיבורי DC אחרים, כמו פלאש וסופרמן. היא אף הרגה את סטיב טרבור באותה העת. היא והסיידקיק שלה, דונה טרוי הוצגו באור שונה.
גלוריה סטיינם נפגעה לראות את גיבורת הילדות שלה מחוסרת כוחות-על ולא פמניסטית כבעבר. בשנות ה-70 היא שבה לליגת הצדק ולתקופת מלחמת העולם השנייה בכותר משלה. בתחילת שנות ה-80, עקב פופולאריות הסדרה בלייב-אקשן (בכיכובה של לינדה קרטר כוונדרוומן) סיפור מקורה שוכתב פעם נוספת- סיפור הנאמן לעידן הזהב של הקומיקס (תור הזהב). היא אף התחתנה עם סטיב טרבור (ששב לחייים) בפברואר 1986. הסדרה בכיכובה אותחלה עקב אירועי "המשבר בעולמות האיסופיים" (קרוס-אובר). מאותה העת ועד 2010 דמותה עוצבה בהדרגה. באירועי "המשבר האינסופי" מ-2005 חנקה וונדרוומן למוות את מקסוול לורד- דבר שנגד את הקוד המוסרי שלה והתנהגותה לאורך השנים. באותו האירוע, ליגת הצדק והעולם מאבדים את האמון בה, ו-Brother Eye שתכנן הכל תוקף את אי האמזונות בעזרת צבא האומקים (אומק=Omac). באוגוסט 2010 (גיליון 600#) דמותה השתנתה, על כך קראו בסעיף הבא.

אבולוציית הדמות עד 2010
3.שנת 2011-איפוס היקום
באוגוסט 2010 (גיליון 600#) DC שינתה את עיצוב הדמות באופן קיצוני: מיקטורן (ג'קט) כחול, בגד אדום אשר מעוטר זהב, מכנסיי טייץ' צמודים כהים ופלצור ארוך יותר. כבר אז נרמז כי יתחולל שינוי. ואכן קרה הדבר- ב-2011 חברת DC קומיקס שינתה את לבושה בשנית ושניתה את מקור הדמות במקצת. השינוי הגדול הוא שהיא הבת של היפוליטה וזאוס (כמו הוונדרגירל השלישית, שנולדה כבת-אלים).כעת היא בעלת סדרה רצה משלה.

עם ליגת הצדק בעיצוב הנוכחי של איפוס 2011-2012
4.כוחות ויכולות
•כוחות-על: מעוף, כוח על-אנושי, מהירות-על, אשפית באומנויות הלחימה השונות, שמיעה מחודדת, ראייה מוגברת, חסינות נגד שכרות.
•ציוד: פלצור האמת (לאסו), מטוס בלתי נראה, כתר המשמש כבומרנג, צמדי-כוח, סנדליו של הרמס (מעניקי מהירות ותעופה). יש לה מספר רב של נשקים לאורך ההיסטוריה וכוחותיה השתנו בהתאם לתקופה.

5.סיפורים מוכרים
•"אמאזוניה" Amazonia- סיפור המתרחש במאה ה-19 ומציג מציאות אחרת.
•"אמזונות התקיפו!" (לעיתים מתורגם כ"התקפת האמזונות!) Amazons Attack- סיפור המשתרע על גבי 6 גיליונות משנת 2007. נכתב ע"י וויל פייפייר. סיפור המספר אודות מתקפת האמזונות על וושינגטון די.סי.
•"מיהי וונדרוומן?" Who is Wonder Woman- סיפור של 5 גיליונות מ-2006 ו-2007. איורים מפורסמים של טרי דודסון ורייצ'ל דודסון. דונה טרוי משתלטת על זהותה של וונדרוומן.
•"אי גן העדן האבוד" Paradise Island Lost- סיפור משנת 2001 אודות מלחמה באי ת'מסקירה.

6.בסדרות טלוויזיה וסרטים

•סדרות טלוויזיה: "סופר חברים" (מצוייר), "וונדרוומן" (לייב-אקשן), "ליגת הצדק" (מצוייר), "ליגת הצדק:ללא גבולות" (מצוייר), "צדק צעיר" (מצוייר).
•סרטי אנימציה:"ליגת הצדק הגבול החדש", "וונדרוומן", "ליגת הצדק:משבר השניים על-פני כדור הארץ", "סופרמן/באטמן: אפוקליפסה", "ליגת הצדק:אבדון".


ארטמיס-
ארטמיס הופיעה לראשונה בגיליון "וונדרוומן-כרך 2 #90". היא נקראת גם כידון ורקוויאם. היא דוברת את שפת השדים, היא בעלת ידע בסיסי במאגיה, בקיאה בכלי נשק ובכל צורות הלחימה היווניות, העתיקות והמודרניות כאחד, היא ניחנת בכוח פיזי רב, בסיבולת גבוהה ובהרמת משקל עד 15 טון. היא יכולה להיפגע מרעלים ומכלי נשק. ארטמיס נולדה כאמזונה בשבט מצרי של ה-Bana-Mighdall, שבט אמזונות נוסף שמונהג בידי מלכה ושמה אנטיאופה. לשבטה הוענקו חיי-נצח והן הזדווגו עם גברים, לעומת שבט האמזונות הנוסף, המצוי באי ת'מסקירה, המונהג בידי המלכה היפוליטה. שנים רבות אחרי הולדתה של ארטמיס, דיאנה הנסיכה מת'מסקירה (וונדרוומן) רדפה את נבלית-העל הברדלסית, שגנבה ממנה את פלצור האמת שלה. הברדלסית הסתתרה בשבט האמזונות החדש, ודיאנה התקשתה לאתר אותה עקב שינוי השפה של האמזונות ילידות השבט המצרי, שזה עתה גילתה. בסופו של דבר, דיאנה הותקפה בידי שבט ה-Bana-Mighdall. עקב כך, האל האולימפי הרמס, שהתאהב בדיאנה, נקם באמזונות על שתקפו אותה- כל עירן נהרסה. האמזונות ששרדו, בסיועה של המכשפה קירקה, אוייבת של וונדרוומן, חשקו בנקמה בדיאנה- והחליטו להרוס את ביתה, ת'מסקירה. במלואת 14 שנים לארטמיס, היא דיברה בפני המלכה אנטיאופה והמועצה במחאה על ההתקפה המתוכננת, כיוון שאין מקום להרג בידי אחיות. הצעתה נדחתה וההתקפה בוצעה. במהלך ההתקפה על ת'מסקירה, המכשפה קירקה חשפה את עצמה האמיתית והכניסה את האי למימד של שדים על-מנת שלא יהיה כל זכר לכל האמזונות. שני השבטים הניחו את יריבותם בצד באופן זמני ולחמו יחדיו בשדים שערבו להם באי. בעולם האמיתי חלפו רק חודשים אחדים, אך במימד השדים חלפו כ-10 שנים של זוועה ורוע. האמזונות משני השבטים גילו כי קירקה המרשעת העבירה את האי ת'מסקירה ממקומו בעולם האמיתי וכי על וונדרוומן להשיבו למקומו הקודם- כך החלה לה שותפות אמיתית- וונדרוומן/ארטמיס. בחלוף הזמן וסיפורי הקומיקס, המלכה היפוליתה חזתה את מותה של בתה, דיאנה. היא שמרה זאת בסוד וערכה תחרות בה אמזונה אחת תיבחר לרשת את תפקידה של דיאנה (וונדרוומן). ארטמיס ניצחה בתחרות והוענקו לה חפצים מיסטיים שונים- הכפפה של אטלס- אשר גדל כוחה של החובש אותה 10 פעמים, סנדליו של הרמס המעניקים תעופה ומהירות ופלצור האמת הזהוב- לאסו המשכנע את הכבול בו לומר ולחשוף דברי אמת. היא נטלה חלק בישיבות ליגת הצדק יותר מפעם אחת, אך באטמן לא הותיר לה לשבת בכסא עליו ישבה דיאנה. היא הופיעה בסרט המצויר המצליח משנת 2009 "וונדרוומן" ובסרט משנת 2010 "סופרמן/באטמן:אפוקליפסה".

ארטמיס, היורשת העתידית של דיאנה בתפקיד וונדרוומן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה